Inleiding Mijn Data, Mijn Business
In een wereld waar de zakelijke markt steeds meer data gedreven werkt, wil SBR Nexus de totaaloplossing faciliteren voor het veilig en gemakkelijk delen van data door bedrijven en organisaties in Nederland. Het platform MijnDataMijnBusiness.nl zorgt ervoor dat gebruikers met elkaar data kunnen uitwisselen.
We zien een groeiend databewustzijn bij organisaties, maar nog niet het besef dat data het 'nieuwe geld' is en daarmee voor ondernemers een belangrijke waarde vertegenwoordigt. Hun data is dus hun kapitaal en daar moeten ze voorzichtig mee omgaan. Een van de belangrijkste uitgangspunten van SBR Nexus is om ondernemingen controle te geven over hun eigen data zodat zij zelf bepalen met wie ze het willen delen.
Met MijnDataMijnBusiness.nl creëren we een zichtbare omgeving waarop voornamelijk MKB en MKB+ ondernemers de regie hebben over met wie ze hun data en informatie delen.
Inloggen met eHerkenning: hoe werkt dat?
Om gebruik te kunnen maken van Mijn Data, Mijn Business heb je een eHerkenningsmiddel met minimaal niveau 2+ nodig. Met dit eHerkenningsmiddel kun je inloggen in Mijn Data, Mijn Business om jouw data op een veilige en makkelijke manier te delen met onder andere jouw bank.
Als je beschikt over een eHerkenningsmiddel met minimaal niveau 2+ dan kun je direct inloggen. Ga hiervoor naar https://mijndatamijnbusiness.nl/log-in/ en klik op 'Log zakelijk in met eHerkenning'. Vervolgens kun je jouw eHerkenningsprovider selecteren en doorloop je de stappen voor jouw eHerkenningsmiddel om in te loggen.
Beschik je nog niet over een eHerkenningsmiddel?
Als je nog niet beschikt over een eHerkenningmiddel dan hebben wij de verschillende eHerkenningproviders voor jouw op een rijtje gezet op deze pagina.
Mijn Data, Mijn Business: de belangrijke functies
Wanneer je bent ingelogd, kom je in het hoofdscherm terecht, oftewel het dashboard. Vanaf hier kun je direct een SBR Jaarrekening of SBR Huurinformatie aanleveren. Daarnaast wordt een overzicht weergegeven van jouw verzonden data, zodat je deze makkelijk kunt inzien.
In de toekomst zullen hier meer functies (apps) beschikbaar komen voor jou als gebruiker.
SBR Jaarrekening aanleveren
Als je een nieuwe SBR Jaarrekening wilt versturen, dan klik je op de knop 'SBR Jaarrekening'. Achter deze knop start het aanleverproces, welke is opgedeeld in vier stappen. Hieronder worden deze per stap omschreven.
Stap 1: Ontvanger
In deze stap wordt gevraagd om de informatie over de ontvangende partij in te vullen. Er wordt gevraagd om twee velden:
- Aanleverkenmerk
Als je een kenmerk van de ontvangende organisatie hebt ontvangen, dan vul je deze hierin. Heb geen aanleverkenmerk ontvangen, dan kun je deze met een eigen kenmerk invullen. - Ontvanger
Selecteer de ontvangende partij in de lijst.
Stap 2: XBRL Uploaden
In deze stap kun je de SBR Jaarrekening uploaden. Dit is een XBRL Bestand welke je zelf hebt opgesteld. Daarnaast kun je ook een bijlage toevoegen, maar dit is niet verplicht.
Er wordt direct gecheckt of het juiste type bestand (XBRL bestand, in een geldige versie) is toegevoegd, je ziet dan een 'Groen vinkje'. Dat betekent dat je door kunt naar de volgende stap. Krijg je een 'Rood kruisje' dan kun je dit bestand niet versturen.
Let op: Een bestand mag maximaal 25 MB groot zijn. Het totaal, inclusief bijlagen, is beperkt tot 150 MB!
Stap 3: Belanghebbende
Deze stap gaat over de organisatie waarvoor je de SBR Jaarrekening wilt versturen. Hiervoor vul je het KvK-nummer en de Bedrijfsnaam in.
Let op: Het KvK nummer dat je hier invult moet overeenkomen met het KvK-nummer in de SBR Jaarrekening welke je in de vorige stap hebt geüpload.
Stap 4: Samenvatting
In de laatste stap krijg je een overzicht van de informatie welke je wilt versturen naar de ontvangende partij. Als je dit hebt gecontroleerd, dan kun je de aanlevering versturen.
Deze aanlevering kun je vervolgens terugvinden in jouw overzicht 'Verzonden Data' bovenin het scherm. Daar kun je zien of de aanlevering succesvol is afgeleverd bij de bank. Dit aanleverproces kan tot één minuut duren, dit heeft te maken met de validatie welke bij de ontvangende partij plaatsvinden. Als deze succesvol zijn, dan ontvang je een 'Groen vinkje' terug.
Inzien en opnieuw inzenden van verzonden rapportages
Wanneer je jouw reeds verzonden XBRL-bestanden wilt terugzien, klik je op de knop 'Verzonden Data' of op de tabel op jouw dashboard (homepagina). Je krijgt dan jouw verzonden data te zien met informatie over de aanlevering, zoals de SBR Jaarrekening en de status van de aanlevering.
Ook kun je gericht zoeken met de filtermogelijkheden middels het icoon boven aan de pagina:
Om naar specifieke eigenschappen van de rapportages te zoeken, geeft de filter de volgende mogelijkheden:
SBR Huurinformatie aanleveren
Als je SBR Huurinformatie wilt aanleveren, dan kun je gebruik maken van de knop 'SBR Huurinformatie'. Hier staan de vastgoedmanagementsystemen weergegeven welke SBR Huurinformatie via Mijn Data, Mijn Business kunnen versturen.
Staat jouw software hier niet tussen? Dan kan je onderaan via de knop in het portaal een aanvraag doen.
Meest gestelde vragen eHerkenning
1. Hoe log ik in met eHerkenning?
Voor het inloggen met eHerkenning heb je een eHerkenningsmiddel nodig. Om gebruik te kunnen maken van de diensten van SBR Nexus heb je een eHerkenningsmiddel nodig op minimaal niveau 2+.
2. Ik heb problemen met inloggen (inloggegevens kwijt of foutmelding)
Neem bij problemen met inloggen (wachtwoord en/of gebruikersnaam kwijt, foutmelding) contact op met je leverancier. Deze is je eerste aanspreekpunt.
3. Kan ik als zelfstandig ondernemer (eenmanszaak/ZZP’er/freelancer) eHerkenning gebruiken?
Ja, ook zelfstandige ondernemers gebruiken eHerkenning om zakelijke diensten online af te nemen bij meer dan 400 (overheids)organisaties. De meeste van deze organisaties identificeren bedrijven, waaronder ook eenmanszaken, op basis van KvK-nummer. eHerkenning wordt daarom ook ingezet voor zelfstandige ondernemers die willen inloggen bij deze organisaties.
Om gebruik te kunnen maken van eHerkenning bij al deze aangesloten (overheids)organisaties moeten zelfstandige ondernemers ingeschreven staan bij de Kamer van Koophandel (KvK). Een zelfstandige met meerdere ondernemingen kan 1 eHerkenningsmiddel gebruiken waaraan de diverse KvK-nummers worden gekoppeld, zodat voor elk van deze ondernemingen kan worden ingelogd met eHerkenning.
Een aantal organisaties identificeren eenmanszaken op basis van het burgerservicenummer (BSN), zoals de Belastingdienst en UWV. Eenmanszaken kunnen bij deze organisaties ook eHerkenning gebruiken, zelfs eenmanszaken zonder KvK-inschrijving, maar zij kunnen hier ook gewoon gebruikmaken van DigiD.
4. Hoe kan ik een middel upgraden?
Dat verschilt per leverancier. Daarnaast kunnen er kosten verbonden zijn aan het upgraden. Afhankelijk van het gewenste betrouwbaarheidsniveau vraagt jouwleverancier aanvullende informatie en voert hij extra controles uit.
Neem hiervoor contact op met je leverancier.
5. Wanneer moet ik iemand machtigen?
Als je een eHerkenningsmiddel op niveau 2 of hoger nodig heeft, moet je een machtiging aanvragen. Wanneer je een eHerkenningsmiddel op niveau 1 nodig hebt dan ben je niet verplicht om een machtiging aan te vragen.
Lees meer op de pagina Machtigen.
6. Mijn contactgegevens zijn veranderd. Aan wie moet ik dit doorgeven?
Als je contactgegevens zijn veranderd, kun je dit doorgeven aan je leverancier.