E-herkenning is kortgezegd de DigiD voor bedrijven. Organisaties kunnen via eHerkenning veilig inloggen en onder andere overheidszaken regelen voor hunzelf en voor klanten of cliƫnten. Het uitwisselen van gegevens is hierdoor nog veiliger en sneller dan voorheen.
Sinds 2019 is eHerkenning voor veel bedrijven en instellingen verplicht. De overheid doet momenteel voornamelijk zaken met instanties die voorzien zijn van eHerkenning. Alle partijen die gebruikmaken van eHerkenning weten precies met wie zij te maken hebben. Een groot voordeel van eHerkenning is dat bedrijven met 1 inlogsysteem bij meerdere organisaties kunnen inloggen.
eHerkenning aanvragen kan alleen als je staat ingeschreven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel (KVK) of met een uitgeschreven KVK-nummer. Buitenlandse bedrijven zonder vestiging in Nederland en sommige andere organisaties in Nederland hebben geen KVK-nummer. Zij kunnen eHerkenning niet gebruiken.
E-herkenning komt in verschillende betrouwbaarheidsniveaus. Hoe hoger het niveau, hoe meer gevoelige informatie uitgewisseld kan worden en des te meer zekerheid de dienstverlener krijgt over uw online identiteit. Mijn Data, Mijn business ondersteunt de volgende eHerkenning betrouwbaarheidsniveaus: EH2 +, EH3 en EH4.
Meer informatie is te vinden op: https://www.eherkenning.nl/