Om gebruik te maken van Mijn Data, Mijn business heb je minimaal eHerkenning niveau 2+ nodig. Beschik je over een eHerkenningsmiddel met een hoger niveau, bijvoorbeeld niveau 3, dan kun je altijd inloggen in Mijn Data, Mijn Business. Wel is het belangrijk om even jouw machtigingen te checken, zodat je zeker weet dat je beschikt over een machtiging voor 'SBR Nexus, verzenden van bedrijfsrapportages'.
Wat is een machtiging?
Een machtiging geeft je de rechten om gebruik te kunnen maken van Mijn Data, Mijn Business. Dit zorgt ervoor dat enkel bevoegde mensen gebruik kunnen maken van Mijn Data, Mijn Business, deze machtiging is persoonsgebonden. Zonder de juiste machtiging is jouw eHerkenningsmiddel niet beschikbaar.
Hoe werkt een machtiging?
Vanaf eHerkenning niveau 2+ moet er een machtiging aangevraagd worden.
Een machtiging kan alleen worden gegeven door de beheerder (admin) van eHerkenning binnen jouw organisatie, in veel gevallen is dit de persoon die het eHerkenningsmiddel heeft aangevraagd. Deze beheerder kan een machtiging instellen voor Mijn Data, Mijn Business. Zonder een machtiging binnen jouw organisatie kun je niet inloggen. Zelfs als beheerder is het nodig om jezelf te machtigen voor Mijn Data, Mijn Business. Dit gebeurt niet automatisch.
Machtigingen beheren en wijzigen
In de online beheermodule van jouw eHerkenningsleverancier kun je machtigingen aanvragen en wijzigen. De beheerder van jouw organisatie regelt in de beheermodule wie voor welke dienst zal worden gemachtigd. Ook geeft de beheermodule een totaaloverzicht van alle verstrekte eHerkenningsmiddelen (aangeschaft bij dezelfde leverancier), machtigingen en betrouwbaarheidsniveaus binnen de organisatie(s) waarvoor de beheerder gemachtigd is. Voor meer informatie kun je terecht bij jouw eHerkenningsleverancier. Hieronder hebben we de verschillende leveranciers even op een rij gezet.
Let op:
Als beheerder van een eHerkenningsmiddel heb je ook een machtiging nodig voor het gebruik van Mijn Data, Mijn Business. De machtiging heet ‘SBR Nexus, verzenden van bedrijfsrapportages’.
Meer informatie over het beheren van machtigingen per leverancier
Leverancier | Info | Support pagina |
KPN | Voor het aanvragen van een eHerkenningsmiddel of machtiging is toestemming nodig van de bevoegd vertegenwoordiger van de organisatie. Met een machtigingenbeheerder besteedt de bevoegd vertegenwoordiger het aanvragen van middelen en toekennen van machtigingen uit. Zo kan een machtigingenbeheerder met de gratis KPN eHerkenning Beheermodule machtigingen aanvragen en wijzigen. Daarnaast geeft de beheermodule een totaaloverzicht van alle verstrekte middelen, machtigingen en betrouwbaarheidsniveaus binnen de organisatie(s). | Machtigingenbeheer |
Reconi | Voor het aanvragen van extra machtigingen log je eerst in op “Mijn Reconi“ vervolgens kiest je voor “Mijn Machtigingen“. | |
Digidentity | Alle klanten die gebruik maken van Digidentity kunnen gemakkelijk via het dashboard een machtiging verstrekken aan en specifiek account, of een machtiging aanvragen. | Een machtiging aanvragen/verlengen |
QuaVadis |
De instructies om een machtiging toe te voegen vind je in deze handleiding. Als je geen toegang hebt tot de Beheerapplicatie kun je machtigingen verlengen of activeren via een van deze wijzigingsformulieren. |
Hoe vraag ik een nieuwe machtiging |
Zlogin | Om de machtiging te verlengen maak je gebruik van de beheermodule. Als je de beheerder bent dan kunt je dit zelf doen via de instructies die je kunt vinden in de handleiding van de Beheermodule. | Hoe kan ik een machtiging verlengen |
We-ID |
Een beheerder kan de machtiging van een eHerkenningsmiddel eenvoudig verlengen via het Beheermodule. Instructies over hoe je een machtiging kunt verlengen vind je in deze handleiding van de Beheermodule. Indien jouw organisatie geen gebruik maakt van de Beheermodule, kun je gebruik maken van dit formulier. |
Hoe kan ik een machtiging verlengen |